Inline image 5

2012年6月10日星期日

《纽约客》 上证指数怎么了?

核心提示:6月4日,上证指数开于2346.98点,收盘跌64.89点,这是神迹还是人为操纵?

原文:
What Happened On the Shanghai Stock Exchange?
发表:2012年6月5日
作者:Evan Osnos
本文由"译者"志愿者翻译校对

Inline image 1

中国这周经历了一次诡异的数字命理学。昨天早上上证指数起点为2346.98点,你若从右往左读,它跟昨天某个极其敏感的纪念日有着诡异的相似:离1989 年6月4日北京当局镇压民主派示威,已经过去23年了,这一事件被中国人称为"六四"。难道仅仅是巧合?六小时后,数字再次停摆:当日收盘指数跌落了 64.89点。坊间迅速作出了反应:中国网路评论倾向于认为这是"神迹"("或许是上帝干的?"有人写道),但是政府可没心情开玩笑, 当即对微博言论进行审查,墙掉了涉及"上证指数"和那个敏感数字的关键词。(审查部门同时屏蔽了"蜡烛""坦克""永不忘记",以及许多其他相关条目。)

如果我告诉你,恰巧六十四名美国中学生在天安门广场附近被阻拦,直至组织者同意将其分散成数字不涉及敏感的各个小组,你会怎么想?或者一队乌克兰的排球运动员的签证申请昨天被中国驻基辅大使馆拒绝了,因为一名使馆工作人员注意到一叠可疑的表格皆填有6英尺4英寸?或者由C.G.C.投资公司在北京举办的一次会议被移除所有标识,只因官方认为C.G.C.的首字母会不必要地令人联想到陈光诚——一个于上个月去美国大使馆寻求避难的盲人异议者?
 
等等!上一段是瞎编的。上海证券指数的故事都是真实的,但是后面的三个段子都是我编的。为什么?"因为现在你能够明白中国的新闻读者这些天来的感受了——信 息被政治的因素、安全的因素以及人们的偏执和妄想共同扭曲着,让人分不清楚什么是事实,什么是虚构"。 这个问题有力地解释了为什么中国官员和行政人员在国内外皆面临着一场日趋严重的信任危机。

拿上海证券指数的例子来说,就有很多种可能的解释:这是个偶然;被黑客入侵了;被人操纵了。如果这一切发生在美国或欧洲,我们将很快获知足够的幕后信息。(目前来看更可能是一次偶然,尽管我不得不怀疑是否真的有人对它动了手脚。)但是我的朋友吉姆·法洛斯提醒了我一个要点:他曾说中国官方的偏执妄想症在于政府要么反应过激,要么知道的比它所透露的更多。

但在任何一种情况下,议论都受到压制,这意味着中国的投资者们——以及任何对中国市场的信用感兴趣的人——可能永远不会知道中国的主要股市是否受到操控、存在贪腐还是毫无防范。

本文版权属于原出版公司及作者所有。©译者遵守知识共享署名-非商业性使用-相同方式共享 3.0许可协议。

3 comments:

七仙女不再思凡 说...

"中国的主要股市是否受到操控、存在贪腐还是毫无防范。“值得玩味啊!

七仙女不再思凡 说...

中国的主要股市是否受到操控、存在贪腐还是毫无防范。

值得玩味啊!

Lei Shen 说...

One red princeling Hu Shiying posted a photo of a private gathering of China's red princelings, in which a infamous red guard Song Yaowu appeared.

The party was hosted by Xi Jinping, then CCP Party Boss in Zhejiang Province. Others appeared in this photo includes Bo Xicheng (son of Bo Yibo and brother of Bo Xilai), Liu Yuan (son of Liu Shaoqi), Wang Qishan (son in law of Yao Yilin), Yang Li (daughter of Yang Shangkun), Chen Yuan (son of Chen Yun) among others. Song Yaowu is the women 4th from left in the front. Xi Jinping is 3rd from right in the second row.

Song, together with another Red Guard Deng Rong (daughter of Deng Xiaoping), killed their teacher Bian Zhongyun, the first teacher to be killed by students in the Great Cultural Revolution. The incident opened an era when red guards across the country were mobilized to take over schools by violence. Many more teachers would be tortured and killed in the next few years.

One of those from whom Hu Jie got evidence was another teacher at the school, Lin Mang.In the film Lin states that the Red Guards beat Bian Zhongyun in a toilet room. He described one of the perpetrators as a tall, thin girl. Lin also stated in the film that Red Guards forced him to carry Bian's body after her murder.

Based upon subsequent additional credible evidence received,the tall, thin girl who Lin saw beating Bian was Liu Tingting, daughter of Liu Shaoqi, the president of China.

发表评论

知识共享许可协议

本作品采用知识共享署名-非商业性使用-相同方式共享 3.0 Unported许可协议进行许可。